FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/06/2017

Vem ska tillgodoräknas en värdeökning av bostad vid bodelning?

Hej,

Jag skiljde mig med min fru och vi äger en bostadserätt som vi köpte under den tiden vi var gifta. Jag köpte lägenheten helt ensam och fick själv stå för alla kostnader. Bostadsrätten står bara på mitt namn. Vi har anlitat en bodelningsförrätare som tar hand om ärendet. Jag måste bara rådfråga er gällande lägenheten. Det är så att vi väntar att skicka in ett slutlig yttrande. Hon sa under tidigare förhör att hon vill bli utköpt, hon har inte heller möjligheten att köpa ut mig eftersom hon aldrig har jobbat och har ingen inkomst. Hon behöver ta över lånet på bostadsrätten som ligger på 1miljon så det är lite omöjligt. Eftersom jag har minnen med henne så vill jag renovera från grund och botten och bara gå vidare. Tänker gifta mig nu i augusti och jag blir bara lite orolig om jag renoverar nu samt investerar pengar i längenheten och hon överklagar domen i tingsrätten kommer dom utgå från den tidigare värderingen eller kommer tingrätten göra en ny värdering? Vi har ju haft egna mäklare som har gjort en värdering, jag hämtade två mäklare och hon en.

Vill inte investera pengar på lägenheten sedan betala ut henne ännu mer, känns lite onödigt. Snälla hjälp mig!

Tack för visad hänsyn!

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det finns ingen lagregel som anger tidpunkt för värdering i äktenskapsbalken. Däremot anses den allmänt vedertagna uppfattningen vara att värderingen ska ske med utgångspunkt i hur mycket egendomen är värd när boet är utrett. Om din ex-fru skulle klandra bodelningen i tingsrätt ska värderingen prövas utifrån förhållandena vid bodelningsförrättarens delning och alltså inte tidpunkten när målet avgörs i tingsrätten. I sällsynta undantagsfall, när det förflyter särskilt lång tid mellan bodelningsförrättarens beslut om skifte och prövningen i klandermålet, kan det komma ifråga att företa ny värdering. Jag råder dig därför att t.ex. ta bilder på lägenheten innan och efter renoveringen och spara kvitton osv. för att enkelt kunna bevisa att värdeökningen uppstått efter skilsmässan. Eftersom värdeökningen beror på särskilda åtgärder (renovering) som går utöver ordinär förvaltning ska du ensam tillgodoräknas denna. Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare