FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/12/2018

Vem ska stå på bygglovsansökningen?

Jag och min sambo ska bygga ett hus på en tomt vi äger tillsammans. På bygglovsansökan står bara hans namn. Kan det få några konsekvenser för mig? Eller ska jag skriva dit mitt namn också?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansökan om bygglov har vad jag kan utläsa ingen rättsligverkan mer än att ni får bygga huset på er tomt som ni önskar. De regler som finns är 9 kap. plan och bygglagen (PBL). Enligt 9 kap. 21 § PBL ska ansökan vara skriftlig och innehålla de ritningar och beskrivningar samt andra uppgifter som behövs för att kunna pröva er ansökan om bygglov. Ansökan ska även innehålla förslag om vem som ska vara kontrollansvarig på det kommande bygget. Skulle ansökan motförmodan vara ofullständig får ni möjlighet att komplettera er ansökan och söka igen, detta går att utläsa från 9 kap 22 § PBL.

Alltså det spelar ingen roll om båda av er eller bara en står på bygglovsansökningen utan så länge någon av er har sökt och ni uppfyller de krav som finns så kommer ansökan att bedömas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare