FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/11/2018

Vem ska stå för kostnaderna vid köp av mark som måste avstyckas?

Skall köpa en bit mark mellan min fastighet och vattnet. Det är en samfällighetsförening som äger marken. Vi är överens om priset och dom skall kontakta en mäklare. Arvodet till mäklarn måste väl vara deras kostnad? Kostnaden till lantmäteriet är den min eller deras? Kan tycka atta man delar på den? Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, kul att du vänder dig till oss på Lawline!

Mäklarkostnaderna
En mäklare får vanligtvis arvode genom provision, vilket är en procentdel av försäljningen. Provisionen betalas normalt av säljaren. I ditt fall är det säljaren som kontaktar mäklaren så det vanligaste är att de står för mäklarens kostnader.

Kostnader till landmäteriet
Avstyckningskostnad
Eftersom marken behöver styckas av innan den kan säljas så är det vanligaste att säljaren står för kostnaden. Men detta kan ni bestämma själva och om ni vill dela på den så kan ni göra det.

Om du har några funderingar på priser och kostnader hittar du det här på Lantmäteriets hemsida.

Att tänka på
Det kommer tillkomma ytterligare kostnader för köpet utöver vad du betalar för marken:

Du kan komma att behöva betala stämpelskatt. Hur det funkar och om du behöver betala det och hur mycket hittar du här.Du kommer även behöva ansöka om lagfart eller att den nya tomten ska slås ihop med din nuvarande och de ska täckas av samma lagfart. Regler om det och hur du gör hittar du här.

Råd
Mitt råd är att var tydlig i köpeavtalet vem som ska stå för vilka kostnader. Så att ni båda är överens och ni slipper missförstånd.

Hoppas svaret var till hjälp!

Vänliga hälsningar

Malin WaldénRådgivare