Vem ska skjutsa barnen vid överlämning mellan hemmen då den ena föräldern flyttar till en ny kommun?

Hej!

Jag och mina barns far bor i samma stad nu. Vi har gemensam vårdnad och de bor växelvis hos oss. Nu flyttar han till en annan kommun, 7 mil bort. Barnen kommer fortsätta vara bokförda hos mig och gå kvar i skolan som de har gått i tidigare. Däremot är planen att de även fortsättningsvis kommer att bo hos oss växelvis (50/50).

Barnens far kommer att skutsa till och från skolan de veckor han har barnen. Han tycker att vi ska dela på skjutsandet mellan kommunderna vid andra tillfällen. Vad är det juridikt rätta för detta, dvs vem ska skjutsa barnen vid överlämning mellan hemmen då den ena föräldern flyttar till en ny kommun?

Tack för er hjälp!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tyvärr inget korrekt juridisk svar på vem som ska skjutsa barnen vid överlämning mellan hemmen. Eftersom ni har gemensam vårdnad så ska ni fatta beslut angående barnen gemensamt med hänsyn till barnets bästa (6 kap. 13 § Föräldrabalken)( FB). Beslut som handlar om den dagliga omsorgen (kläder, mat, fritid, det vill säga saker som hör till vardagen) kan dock göras av endast en vårdnadshavare. Vem som ska skjutsa barnen är alltså något ni måste lösa tillsammans.

-Ni kan få hjälp i form av så kallade samarbetssamtal av kommunen där barnen är bokförda om ni har svårt att komma överens. (5 kap. 3 § socialtjänstlagen) ( 6 kap. 17 a § FB).

-Ni kan också avtala om en ändring i vårdnad, umgänge och boende utan att gå till domstol. Ni kan även få hjälp att träffa avtal angående vårdnad, boende eller umgänge av socialnämnden i den kommun där barnet är bokfört. (5 kap. 3 § socialtjänstlagen) ( 6 kap. 17 a § FB).

-Du kan väcka talan i domstol om ändring av vårdnad, boende eller umgänge. (6 kap. 17 § FB). Barnets bästa kommer vara avgörande för alla beslut. (6 kap. 2 a § FB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist, https://lawline.se/boka.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare