Vem ska få hunden efter separationen?

Jag och min sambo ska separera så min fråga gäller sambolagen

Min mor gav oss en hund i gåva och förklarade att den i huvudsak är till mig då jag är hennes son. Jag står som registrerad ägare och står för försäkring och vetrinärbesök.

Har min sambo någon rätt till hunden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Din fråga rör mycket riktigt Sambolagen, som du hittar här. I 3 § framgår att sambors bostad och bohag ska utgöra samboegendom, om det inte finns undantaget i 4 eller 9 §§. I 4 § stadgas att egendom som en sambo fått i gåva av någon annan än den andra sambon med villkoret att egensomen ska vara mottagarens enskilda ingår inte i samboegendomen. Så verkar ju vara fallet med din hund, då du fått den av din mamma som uttalat att den ska vara din.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia NygrenRådgivare