Vem ska betala vattenskada i bostadsrätt?

Hej,

En nära bekant äger en bostadsrätt inom HSB där en fuktskada uppstått

i ett våtutrymme pga bristande s.k. fuktspärr i grundkonstruktionen utförd

för ca femtio år sedan. Skanska har nu stått för sanering och åtgärd.

Bostadsrättsföreningen skickar därefter en faktura till bostadsrätts-

havaren med krav på betalning...? Kan detta vara rimligt och hur

hanterar vi ett bestridande av begärda kostnad? - Det handlar alltså inte

om vare sig vårdslöshet eller försummelse från bostadrättshavarens

sida enl. BRL...-

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I en bostadsrättsförening står medlemmen för reparationer och underhåll av sin egen lägenhet, medan föreningen står för det som finns utanför i den övriga delen av huset. Begreppen som används är inre respektive yttre underhåll och är reglerat via lag och föreningsstadgarna.

Samma ansvarsfördelning gäller vid en vattenskada. Det finns dock ett undantag kring vem som ansvarar för reparationerna, beroende på vad det är för skada. Ett undantag där föreningen får betala reparationerna som uppstår inne i en lägenhet är vid skada på en trycksatt tappvattenledning, då ansvarar bostadsrättsföreningen för reparationerna samt följdskador enligt lag. Ett undantag från det är om någon varit vårdslös.

De skador som uppstår i de delar av huset tom tillhör det yttre underhållsansvaret ska alltid föreningen reparera. Vid andra vattenskador inne i lägenheten som inte beror på en vattenledning är bostadsrättshavaren skyldig att stå för reparationskostnaderna, oavsett om det är personen som orsakat skadan eller inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare