Vem ska betala för flyttstädning?

Hej. Jag är hyresvärd och har haft min restaurang uthyrd i ca 5 år och de lämnar nu utan att städa. Nästa hyresgäst kan omöjligtvis öppna. Om jag tar dit en städfirma vem ska fakturan gå till? Är kronofogden nästa instans om de vägrar stå för kostnaderna? Hur många påminnelser måste skickas innan i så fall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ansvarar för flyttstädning?

Regler om vem som är ansvarig för flyttstädningen finns inte i hyreslagen. Av den anledningen kommer hyresavtalet att vara vägledande. Det måste framgå av hyresavtalet vem som är ansvarig för flyttstädningen. Om det inte står i hyresavtalet att hyresgästen ska städa lokalen kan inte hyresvärden på rättslig grund kräva ersättning från hyresgästen på grund av utebliven städning. Jag rekommenderar dig att kontakta hyresgästen för att tillsammans komma överens om vem som ska stå för städningen och/eller kostnaderna. Sedvanan är rimligen att hyresgästen lämnar lokalen i städat skick, som vid inflyttningen.

Vem ska fakturan gå till?

Om det framgår av hyresavtalet att hyresgästen ska städa lokalen, men inte gör det får du en fordran på hyresgästen. Du har därför rätt att kräva betalt från hyresgästen för städningen. Om inget förfallodatum har avtalats har du rätt till betalning när du begär det (jfr 5 § SkbrL). Det finns inget krav på hur många påminnelser man måste skicka till den betalningsskyldige. Om inte hyresgästen betalar kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten här.

Har lokalen skadats på grund av utebliven städning?

Hyresgästen har en vårdplikt. Du som hyresvärd har dock inte rätt att förvänta dig att lägenheten ska vara i samma skick som vid tillträdesdagen. Hyresgästen har en skyldighet att vårda lägenheten så att inte onödigt slitage eller skador uppstår. Har restaurangen däremot skadats på grund av bristande åtgärder som behövs för den löpande skötseln av lägenheten, som att t.ex. städa och hålla den ren kan du som hyresvärd kräva ersättning av hyresgästen under förutsättning att det kan visas att skadan inte existerade när hyresgästen flyttade in (12 kap. 24 § jordabalken).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare