FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/10/2018

Vem ska betala avliden sambos del av kostnaderna för lånen fram till bodelning ?

Min sambo har avlidit och vi har gemensamma lån för bostadsrätt och ett fritidshus.

Han har barn sedan tidigare och ett testamente finns. Jag ärver med full förfoganderätt.

Min fråga är:Vem ska betala hans del av kostnaderna för lånen fram till arvskifte/bodelning ?

Mvh,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Både du och din avlidna sambo har stått på lånet av bostadsrätten, vilket innebär att ni är "solidariskt ansvariga". Eftersom din sambo avlidit, kan banken endera kräva dödsboet på hela eller del av lånet, eller kräva dig på hela eller en del av lånet. Det är sålunda upp till banken att rikta ett sådant anspråk.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare