Vem ska betala arbetsgivaravgiften?
Fråga
Får min arbetsgivare dra arbetsgivaravgiften från min lön?
Det är väl inte jag som ska betala den!
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
För anställda som tjänar minst 1000 kr. per år ska arbetsgivaren betala ut arbetsgivaravgifter. Arbetsgivaravgifterna utgår till ca 31 % av den utbetalda årliga ersättningen. Detta framgår av skatteverkets hemsida, se här.
Arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter för anställda som inte har godkänd F-skattsedel, och som är fysiska personer (inte juridiska personer). Detta är avgifter som arbetsgivaren ska betala, och inte dra av din lön. Läs mer här om arbetsgivaravgifter.
Jag rekommenderar dig att prata med din arbetsgivare, alt. om det behövs med ditt fackförbund som kan hjälpa dig vidare i frågan. Återkom gärna till oss om du har fler frågor. Ha en bra fredag!
Vänligen,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning