FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/07/2019

Vem ska behålla hunden vid skilsmässa?

Hej min kompis gubbe tog ut skilsmässa helt plötsligt o dom har hund men min kompis står som ägare o har betalat allt o nu vägrar gubben lämna tillbaka hunden.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

enligt huvudregeln är en makes egendom giftorättsgods om den inte är enskild egendom. En hund räknas som egendom och ska därför tas upp i bodelningen. Därför måste man komma överens om vem som ska behålla hunden och vem som istället får motsvarande ersättning för hundens värde. Om personen vägrar lämna tillbaka hunden och ni inte är ense om vem som ska ha kvar hunden får man driva ärendet i rätten för at avgöra vem som ska behålla hunden. Men det bästa är självklart att försöka komma överens.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare