Vem ska ärva specifika fastigheter om det endast framgår att min barn och man ska dela på kvarlåtenskapen?

Jag är gift, har två egna barn och tre särkullbarn. Vi har ett äktenskapsförord där en bostadsrätt och ett fritidshus är upptagna som min enskilda egendom. I mitt testamente har jag testamenterat visst lösöre till mina barn och skrivit att all övrig kvarlåtenskap ska fördelas så att min man och mina två barn med full äganderätt erhåller en tredjedel vardera. Hur ärvs i detta fall fritidshuset och bostadsrätten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i Ärvdabalken men det finns även bestämmelser i Äktenskapsbalken som kan vara av intresse för att du ska få en klar bild av hur arvet fördelas.

Äktenskapsbalkens bestämmelser i ditt fall

I det fall du skulle avlida kommer din mans och ditt förhållande att upplösas vilket innebär att det kommer göras en bodelning för att särskilja din mans egendom från din (1 kap 5§ ÄktB och 9 kap 1§ ÄktB). Denna bodelning och egendomen som bedömts som din ligger sedan till grund för hur ditt arv ska fördelas och därmed vilket värde som ska fördelas mellan dina arvingar.

Verkan av ditt Testamente

Eftersom du redan har utformat ditt testamente och jag förutsätter att det blivit gällande blir istället frågan hur man bör tolka en sådan ordalydelse som du skrivit i din fråga. Eftersom det framgår av ditt testamente att all övrig kvarlåtenskap ska fördelas 1/3 på din man och dina 2 barn framgår det inte av testamentet hur fördelning av fritidshuset och bostadsrätten ska fördelas. Det framgår dock att testamenten ska givas den tolkning som stämmer överens med din sista vilja (11 kap 1§ ÄrvB). Det går alltså att genom ditt äktenskapsförord möjligen göra tolkningen att dina barn ska ärva fritidshuset och bostadsrätten. Om detta är den troligaste tolkningen att göra kan jag dock inte bedöma men det skulle jag dock inte tro att det är en sannolik tolkning att göra.

Sammanfattningsvis

Det jag rekommenderar att du gör om du vill vara säker på att en specifik person ska ärva fritidshuset och bostadsrätten är att du i ditt testamente klart skriver ut vem som du anser ska ärva fritidshuset respektive bostadsrätten. Det går också att utform ditt testamente så som att flera kan ärva t.ex. fritidshuset.

Behöver du hjälp med utformningen av ett sådant testamente rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid på https://lawline.se/boka

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Alexander WahlströmRådgivare