FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag30/03/2018

Vem röstar i ett aktiebolag om alla aktierna ägs av en ideell förening?

VEM HAR RÖSTRÄTT I ETT AKTIEBOLAG, DÄR EN IDEELL FÖRENING ÄR ENSAM INNEHAVARE AV AKTIERNA?

Vi är en golfklubb, ideell förening med medlemmar. Golfklubben äger ett Aktiebolag och Golfklubben är ensam ägare (innehar 100% av aktierna). Vi har Årsmöte i golfklubben samt Bolagsstämma i Aktiebolaget.

Rösträtt i Golfklubben har varje medlem som betalat sin medlemsavgift. Men hur förhåller det sig i Aktiebolaget, vem har rösträtt vid bolagsstämman? En utsedd person från Golfklubben eller Medlemmarna i golfklubben?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om aktiebolag regleras i Aktiebolagslagen (ABL). Endast de som äger aktier i ett bolag får rösta på bolagsstämman, den som inte själv kan närvara kan utöva sin rösträtt genom ett ombud (7 kap 3 § ABL). Det är alltså så att golfklubben som har rösträtt i bolaget, men den röstar genom ett ombud. När ni bestämmer hur golfklubben ska rösta på bolagsstämman gör ni det genom att rösta inom klubben och utser sedan ett ombud att företräda er på stämman. I praktiken är alltså alla medlemmarna i golfklubben med och bestämmer, men rent tekniskt sker beslutstagandet genom att ni rösta om hur golfklubben ska rösta, som sedan gör detta genom ett ombud.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare