Vem räknas som närstående?

Min systerdotters (jag är gudmor till henne) sambo ska begrava. Räknas jag som nära anhörig?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vem som betraktas som närstående i juridisk mening.

Begreppet "närstående" har inte en enhetlig definition, men som huvudregel kallas familjemedlemmar och andra nära anhöriga för närstående. Begreppet omfattar alltså maka, make, sammanboende, registrerad partner, barn och barnbarn. Ibland används begreppet något utvidgat och omfattar den som är besvågrad med någon i rätt upp- eller nedstigande led och den som står någon personligen särskilt nära. Förmodligen är du alltså inte att anse som närstående till din systerdotters sambo.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Vänligen,

Emma BergmanRådgivare