Vem kontaktar arvingar vid dödsfall?

Vem är det som är skyldig att meddela bröstarvingar som att dödsfall skett i familjen. Min mormor har nyligen gått bort och mina kusiner har arvsrätt då deras pappa, min morbror, redan gått bort. Vi har ingen kontakt med mina kusiner och inte haft det på flera år, vi har inga kontaktuppgifter till de.

Min mamma är ansvarig för bouppteckningen, det finns inget testamente, men är det hennes skyldighet att kontakta mina kusiner eller görs det av någon annan myndighet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på frågan vem som har ansvaret att kontakta arvtagare efter ett dödsfall finns i 18 kap. 2 § ärvdabalken. Där förklaras det att upplysningen om dödsfallet till andra arvingar åvilar den som tagit hand om den avlidnes egendom. Är det så att din mamma tagit hand om din mormors egendom (och inte en särskild dödsboförvaltare har gjort detta) ska hon alltså utifrån detta lagrum genast kontakta övriga dödsbodelägare om dödsfallet. Tyvärr är det alltså så att hon får se till att få fram kontaktuppgifter till dem trots att ni inte har haft kontakt med dem på flera år.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att situationen löser sig för er!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare