FrågaEKONOMIÖvrigt02/03/2020

Vem kan vara medlåntagare eller gå i borgen?

Hej,

Jag vill ta lån till en lägenhet men har precis avslutat mina studier och kommer troligtvis inte få lån utan borgensman. Min tilltänkta borgensman är svensk men inte skriven i Sverige utan utskriven på grund av jobb utomlands, kan hen ändå vara min borgensman? (förutsatt att hen uppfyller alla övriga krav för borgensman som inkomst och inga/få betalningsanmärkningar)

Tack!

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Detta är en fråga av ekonomisk karaktär. Detta eftersom att vem som får vara borgensman, eller i detta fall mer specifikt en medlåntagare, regleras inte genom lag. Detta innebär att banken har rätt att bestämma helt själva huruvida lån kan beviljas till denna person eller inte, eftersom det inte finns någon rättslig reglering att beakta. Min rekommendation är att du vänder dig till din bank.

Hoppas svaret varit till er hjälp, annars är ni varmt välkomna att höra av er till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare