Byte av bank - skyldigheter att lämna ut information om misstänkt penningtvättbrott?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag ska försöka besvara din fråga ur ett rättsligt perspektiv för att sedan ge konkreta råd på hur du skulle kunna bemöta bankens frågor.
Av 1 kap. 10 § i lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse följer att enskildas förhållanden till kreditinstitut inte obehörigen får röjas. Sekretessregeln omfattar såväl handlingssekretess som tystnadsplikt. Alla uppgifter som rör en bankkunds mellanhavanden med banken, oavsett om de är dokumenterade eller inte, är alltså underkastade banksekretess. I vissa fall anses uppgifter behörigen kunna lämnas till myndigheter, t.ex. polis och åklagare vid förundersökningar, till Skatteverket enligt lag, t.ex. kontrolluppgifter. Enligt 4 kap. 3 § lagen (2017:360) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen) finns en skyldighet att lämna uppgifter likväl. Dock kan jag inte utläsa att detta likväl skulle gälla i förhållande till andra banker.
Därtill beskriver du att du enbart var misstänkt för brott men att du inte dömts. Sannolikheten för att den nya banken skulle kunna få kännedom om din förra bankhistorik genom någon annan kanal än dig själv är därför tämligen låg. Av det skälet är det givetvis fördelaktigt om du kan besvara den nya bankens frågor på ett neutralt och förhållandevis öppet sätt. Att känna till är att bankerna har vissa rutiner som måste följas, vilket t.ex. är att bankerna måste se till att inneha god kundkännedom (Know Your Customer, KYC), vilket innebär att de ska veta vem kunden är, varifrån eventuella pengar kommer och varför kunden vill genomföra en transaktion etc. En bank måste vidare alltid göra en bedömning av kundens riskprofil , 2 kap. 3 § penningtvättslagen, vilket bland annat är varför banken måste fråga dig en hel del frågor vid ett tilltänkt bankbyte.
För att besvara en fråga om varför du inte längre är kund hos din förra bank kan du exempelvis uttrycka att du letar efter en bank som passar dina behov på ett bättre sätt. Därigenom undviker du att omnämna potentiellt känsliga omständigheter samtidigt som du inte går in på frågan om vem det var som avslutade medlemskapet. Det är dock viktigt att inte ljuga, eftersom du oftast behöver intyga att du lämnat korrekta uppgifter i samband med att du blir kund hos banken. Du skulle annars kunna riskera att begå brottet osann försäkran om dina lämnade uppgifter innebär fara i bevishänseende, dvs. att det finns risk för att bevis kan bedömas på ett felaktigt sätt, se 15 kap. 10 § brottsbalken.
Du kan därför även välja att ge ett förklarande svar som inte pekar på din skuld men som visar att du är öppen och ärlig i form av att du förklarar att du tyvärr blev indragen i en situation där en bekant använde ditt konto på ett sätt som du inte förstod var problematiskt. Det ledde sedan till att banken gjorde en granskning, men där den inte har lett till några uppföljningar från polisen eller någon bekräftelse på att det finns några anklagelser mot dig. Du kan säga att du har lärt dig av händelsen och är noggrann med att förstå alla transaktioner du gör idag.
Du är inte juridiskt skyldig att ge detaljer om din tidigare bankrelation, men du bör undvika att ge information som är falsk. Om den nya banken senare upptäcker något motsägande kan det likväl försämra dina chanser att bli kund.
Mitt tips till dig är att du håller dig lugn, saklig och tämligen generell i dina svar. Banker uppskattar tydlighet och transparens - men du har ingen skyldighet att uppge all din bankhistorik som ovan beskrivits.
Hoppas detta ger dig den vägledningen du sökte efter och jag önskar dig ett stort lycka till!