FrågaEKONOMIÖvrigt28/08/2024

Har banken rätt att stänga ett bankkonto?

Jag är avstängd internetbanjen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du har blivit avstängd från ett bankkonto. Då inte mer information framgår kommer mitt svar bli generellt formulerat.

Banken har rätt att stänga ett konto

Av din frågeställning framgår inte hur eller varför ditt konto har blivit stängt. Banker har en skyldighet att motverka att deras konton används och missbrukas för penningtvätt eller finansiering av terrorism. Om banken har misstankar om att ditt konto använts för sådana ändamål har banken rätt att både frysa och avsluta ditt konto (3 kap. 1 § och 4 kap. 11 § penningtvättslagen). Mitt tips är att du kontaktar din bank för att ta reda på för information om varför ditt konto har stängts ned.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare