Vem kan ta över hyreskontrakt?

Tacksam för hjälp kring vad som gäller i följande situation. Min vän bor i en hyresrätt tillsammans med sin partner. Det är han som står på kontraktet. Han har en obotlig sjukdom och vet inte hur länge han har kvar att leva. Hans önskan är att låta sin partner, efter hans död, att få bo kvar i lägenheten. Det är en kommunal bostadsförmedling som äger lägenheten. Vår fråga är: Kommer sambon att ha nån form av besittningsrätt eller liknande eller kommer hyresvärden kunna kräva att sambon flyttar? Finns det något annat sätt att trygga situationen för sambon än att denne skrivs med på lägenhetskontraktet redan nu?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det din vän först och främst ska göra är att kontakta hyresvärden och om hyresvärden går med på att denne tar över är det inga problem. Hyresgästen ska som hyresgästen innan betala hyra och vara skötsam. Men om hyresvärden inte går med på detta, kan man alltid vända sig till hyresnämnden och ansöka om överlåtelse.

Vem får överta lägenhetskontrakt?

Det följer av 12 kap 32 § jordabalken att hyresgästen inte får överlåta hyresrätten utan hyresvärdens samtycke om inte annat följer av 12 kap 34-37 §§. Det framgår i 12 kap 34 § jordabalken att hyresgästen får överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med honom. Det betyder att man som sambo kan ha möjlighet att ta över kontraktet om man har bott i gemensamt hushåll under en längre tid och självklart betalar hyran i tid och är skötsam. Vanligtvis är att man ska ha bott med varandra under en längre tid är omkring 3 år, men vid plötsligt dödsfall kan tiden vara kortare.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare