Vem kan jag testamentera enskild egendom till?

Kan jag testamentera min enskilda egendom (500 000,-) till min fru eller vem jag vill. Eller har mitt särkullsbarn laglig rätt till en del. Jag har ett barn (särkullsbarn ) sedan tidigare och min fru har 2 stycken. Vi har inga gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida du har rätt att testamentera bort din enskilda egendom till vem du vill eller om det finns några inskränkningar i den rätten. Din fråga rör specifikt 500 000 kr som du uppger är din enskilda egendom. Det framgår inte att du har annan egendom utöver det, varken enskild egendom eller egendom efter bodelning. Av den anledningen kommer jag utgå från att det endast är de nämnda 500 000 kr som du har tillgång till och som ska fördelas. Om jag har missuppfattat din fråga får du gärna höra av dig på nytt och förtydliga omständigheterna något. Regler om arv och testamente finns att hitta i ärvdabalken (ÄB).

Testationsfrihetens gränser

Det råder som utgångspunkt en relativt långtgående testationsfriheten i svensk arvsrätt. Det innebär att man som testator har stor möjlighet att testamentera bort sin egendom till vem man vill. Det finns dock en del inskränkningar i denna rätt som kan vara bra att ha i åtanke när man går i tankarna att upprätta ett testamente eller när man funderar vad som kommer hända med ens egendom efter man gått bort.

Efterlevande make/makas rätt till arv

En efterlevande make/maka har rätt att få ut minst fyra prisbasbelopp i arv från sin avlidne make/maka så långt det är möjligt (3 kap. 1 § andra stycket ÄB). Detta utgör idag omkring 210 000 kr. Du kan läsa mer om prisbasbeloppet för 2023 här! Denna rätt gäller före särkullbarns rätt att utfå sin laglott och före ett eventuellt testamente där annat anges. Eftersom du skriver att du har 500 000 kr i enskild egendom har din efterlevande fru alltså rätt att tilldelas åtminstone 210 000 kr av dem.

Bröstarvinges rätt till arv

En bröstarvinge har rätt att få ut sin laglott, vilket utgör hälften av dennes egentliga arvslott (7 kap. 1 § ÄB). Denna rätt gäller före ett eventuellt testamente där annat anges. Ditt barn är din bröstarvinge även om din nämnda fru inte är barnets mor. Det spelar med andra ord ingen roll att det rör sig om ett särkullbarn. Ditt barn har rätt till åtminstone sin laglott som utgör 250 000 kr av dina 500 000 kr.

Din frus barn är inte era gemensamma barn om jag tolkat dig rätt. De har därför inte någon legal arvsrätt till dig. Det enda sättet för dessa att få ut något arv från dig är om du gör dem till testamentstagare i ditt testamente.

Slutsats

Sammanfattningsvis så har din fru rätt att få ut fyra prisbasbelopp av din egendom och ditt barn har rätt att få ut sin laglott från din egendom. Den del som blir över efter det, i ditt fall 40 000 kr, har du rätt att testamentera bort som du önskar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare