Vem kan driva in privata skulder?

Finns det något inkasso företag som köper privata skulder? Det handlar om ett lån. Eller måste man gå via kronofogden?

Lawline svarar

Hej!

Jo det finns företag som köper privata skulder. Oftast handlar det om företag som köper andra företags skulder men undantag kan givetvis göras för privatpersoner i enskilda fall, du får höra dig för vad som gäller för just det bolaget du kontaktar.

För att få driva in fordringar för annans räkning måste man ha ett inkassotillstånd från datainspektionen. En lista på vilka företag som har ett sådant hittar du här!

Lycka till!

Rådgivare