Vem kan driva en politisk rörelse?

Hej

Jag undrar om man har rätt att driva en utländska politiska rörelse i Sverige? Det ska vara en vanligt politisk parti, t.ex afghanska demokratiska partiet ( som syftar på demokrati åt folk). Jag frågar det för att jag har hört att enligt Svenska lag får man inte driva en politisk rörelse i Sverige.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige står enligt grundlagen varje medborgare fritt att bedriva politisk verksamhet och starta politiska partier själv eller tillsammans med andra. Denna frihet framgår av föreningsfriheten, som är en av de grundläggande fri- och rättigheter som fastställs i 2 kap. 1 § (1 st. 5 p.) Regeringsformen (RF).

Det är alltså fullt lagligt att bedriva politiska rörelser i Sverige.

Vänligen,

Johan KristofferssonRådgivare