Vem kan bli ersättningsskyldig för skador orsakade av hundar?

Min hund har bitit en annan hund och enligt svar från tidigare fråga jag sett på er sida är det inget brott om en hund biter en annan hund, sålänge det inte är avsiktligen provocerat vilket det inte var i dethär fallet. Det finns lagen om tillsyn över katter och hundar, men i dethär fallet var jag inte på plats när min hund bet en annan, då det hände när jag var på jobbet och hade hundvakt vid tillfället, vad gäller i sådant fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill ha reda på om en hundägare ansvarar för de skador hunden orsakar även vid fall ägaren inte är närvarande.

Den aktuella lagen är Lagen om tillsyn över hundar och katter.

Som hundägare är man ansvarig för alla skador hunden orsakar. Det spelar ingen roll huruvida det varit en olycka eller om du som hundägare över huvud taget orsakat skadan på något sätt (19 §). Du har således ett s.k. strikt ansvar för din hund. Det strikta ansvaret åligger dock inte enbart dig som hundägare utan även den som regelbundet har hand om hunden (en innehavare). Således kan hundvakten bli skadeståndsansvarig för de skador som orsakats av din hund. Hunden har ju varit under dennes omsorg.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja FagerholmRådgivare