FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/06/2020

Vem kan bevittna namnteckning vid fastighetsköp?

Kan vi som köpare bevittna säljarnas underskrifter vid köp av fastighet? Räknas våra två bevittningar då vid ansökan om lagfart, så den inte blir fördröjd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Avtalspart får inte bevittna
Som köpare får ni inte bevittna säljarnas underskrifter. Era bevittningar skulle således vara utan verkan.

Övriga krav
Vidare krävs att de som bevittnar inte är under 15 år samt att de inte på grund av psykisk störning saknar insikt om betydelsen av bevittningen.

Tillämplig lag
Kravet på att bevittningen ska ske av en utomstående och de övriga kraven framkommer av första stycket i lag med särskilda bestämmelser angående vittne vid vissa rättshandlingar. Det att ni som köpare inte kan bevittna uttrycks som att vittne inte får vara den "mot vilken rättshandlingen skall företas".

Att bevittningen, när inte kraven åtföljs, är utan verkan framgår av andra stycket.

Hoppas ni fick svar på er fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare