FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess25/05/2017

Vem kan begära utdrag ur ett belastningsregistret?

Har jag som verksamhetsansvarig i ett företag rätt att begära utdrag ur belastningsregistret för enskild person som ska utföra uppdrag åt barn och äldre?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Belastningsregister är ett register där begångna brott och påföljder finns registrerade. Som utgångspunkt är det endast den enskilde själv och några nämnda myndigheter, som kan begära utdrag ur ett belastningsregister. Även vissa arbetsgivare inom vården har rätt att ta del av uppgifterna (6, 9 och 10 §§ lagen om belastningsregister). En arbetsgivare har sålunda generellt ingen rätt att själv begära ut ett utdrag från Polisen. Om arbetsgivaren vill ha ett utdrag, går det i normalfall till så att denne tillfrågar den enskilde att begära ett utdrag ur belastningsregistret och sedan överlämnar hon eller han brevet till arbetsgivaren. Svaret på din fråga blir alltså att de flesta arbetsgivaren inte kan se en enskilds belastningsregister, men som sagt beror det på vem arbetsgivaren är.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare