Vem kan åberopa 12 kap 2 § i äktenskapsbalken och när kan testamente jämkas?

Min frus styvmamma och pappa har gått bort i nämna ordning, det finns ett testamente som missgynnar

min fru till viss del.

Frågan är om min fru kan begära jämkning enligt 12.2 regeln i Äktenskapsbalken?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vid en makes bortgång ska makarnas respektive giftorättsgods (all egendom som inte är enskild egendom) läggas samman och delas lika mellan dem. Om regeln i äktenskapsbalken 12 kap 2 § åberopas kan vardera sida behålla sitt giftorättsgods, utan att det ska delas lika mellan dem. Det är enbart den efterlevande maken som kan åberopa äktenskapsbalken 12 kap 2 §. Din fru har alltså inte möjlighet att åberopa regeln.

Vad gäller testamentet har en person rätt att testamentera bort sin egendom. Det finns dock skydd för den så kallade laglotten, vilket innebär att en person endast kan testamentera bort hälften av sin egendom om det finns bröstarvingar (om personen har barn). Om testamentet inkräktar på din frus laglott kan hon begära jämkning av testamentet, ärvdabalken 7 kap 3 §.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare