Vem har rätt till uppehållstillstånd på grund av anknytning?

Hej

Min kille har fått avslag från migrationverket och lämnat en överklagan just nu väntar han på beslut från domstolen.

han arbetar fortfarande och betalar skatt, har tagit lån och håller på att betala av dem.

Kan han ansöka om uppehållstillsånd att bo sambo med någon i Sverige?

Det är väldigt svårt att han ansöker från sitt hemland då kommer han förlora sitt jobb här och sitt boende.

Hoppas att det finns någon lösning till det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En person som planerar att bli sambo med en person till Sverige har rätt till uppehållstillstånd på grund av anknytningsinvandring. Detta framgår av 5 kap. 3 § utlänningslagen. Du som sambo kommer att betraktas som anknytningsperson, då det är dig din sambo hävdar att han har anknytning till i Sverige. Som anknytningsperson måste du uppfylla ett försörjningskrav som innebär att du måste ha en inkomst som efter skatt täcker den faktiska boendekostnaden och utöver detta uppgår till minst 8 264 kronor. Utöver detta behöver du ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för dig och din sambo. För att den ska vara tillräckligt stor och av tillräcklig standard krävs att bostaden har minst ett rum och antingen ett kök eller en kokvrå.

En ansökan ska skickas in från utlandet

Utgångspunkten är att en ansökan ska skickas från utlandet. Uppehållstillståndet ska även vara klart innan personen reser in i Sverige. Från detta finns dock ett par undantag. Ett av dessa är om en person har ett arbetstillstånd. Ett annat är om en person har fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på grund av asyl, synnerligen ömmande omständigheter, eller verkställighetshinder. Mer om vilka villkor som måste vara uppfyllda för att ett undantag ska vara möjligt går att läsa på Migrationsverket.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare