Vem har rätt till hyresrätten?

Hej! Jag och min sambo har gjort slut för ca 6 mån sedan. Och vi har bott i hyresrätt i ca 10 år. Jag är skriven där. Men hon står på kontraktet. Och ska nu byta bort lägenheten mot en mindre till henne och barnen. Vilket sätter mig på gatan, har hon rätt att göra så? Hart tyvärr dålig koll på sambolagen.

Mvh..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring samboskap finns i sambolagen (SamboL).

Vad händer när ett samboförhållande upphör?

Ett samboförhållande upphör om samborna flyttar isär (2§ SamboL). En bodelning görs då om någon av samborna begär det inom ett år från att samboförhållandet upphörde (8§ SamboL).

Vad sker vid en bodelning?

Vid en bodelning delas all samboegendom mellan samborna. Samboegendom utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3§ SamboL). En hyresrätt som samborna eller någon av dem innehar och som är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål, ses som sambornas gemensamma hem (5§ 3p. SamboL).

Vem får behålla bostaden vid en bodelning?

Den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att få denna i avräkning på sin lott vid bodelning (16§ SamboL). Det görs med andra ord en intresseavvägning.

Vad gäller i detta fallet?

För att en bodelning ska ske måste du begära det. All samboegendom kommer då delas upp mellan er. Hyresrätten är er gemensamma bostad och jag utgår från att den har förvärvats för gemensam användning (när ni skaffade den, var det för att bo där tillsammans). Den utgör därför samboegendom och ska tas upp i bodelningen. Däremot är det mest troliga att din sambo får behålla hyresrätten då hon, såsom jag uppfattar din fråga, är den som ska bo tillsammans med barnen. Detta kan påverkas av andra faktorer som jag inte känner till, men det absolut vanligaste är att den som ska bo tillsammans med barnen anses ha störst behov av att behålla bostaden.

Du kommer dock inte stå utan någonting, du har fortfarande rätt till din andel av samboegendomen och kommer därför få del av ert gemensamma bohag (möbler etc). Äger du själv något som inte ses som samboegendom, får du också behålla detta eftersom det inte tas upp i bodelningen. Kom ihåg att samboegendom endast är gemensam bostad och bohag. Till exempel en bil eller ett fritidshus, är inte samboegendom.

Sammanfattningsvis

Du bör begära en bodelning, vilket du måste göra inom ett får från att ert samboförhållande upphörde. Den gemensamma bostaden samt allt bohag som utgör samboegendom kommer då fördelas mellan er. Det mest troliga är att din sambo får behålla hyresrätten då hon ska bo där med barnen. Du står dock inte lottlös utan får behålla din andel av ert gemensamma bohag samt allt du äger som inte utgör samboegendom.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare