Vem har rätt till hyresrätt när sambor separerar?

Min sambo och jag flyttade in i lägenheten tillsammans för ett år sedan. Nu har vårt förhållande tagit slut och jag har bett honom att flytta. Han gör ingenting. Jag står ensam på kontraktet till lägenheten. Vem har rätt till lägenheten? Det är jag som för det mesta har betalat hyran då han har varit sjukskriven och arbetslös till för 2 månader sedan. Lägenheten ligger i Vaxholm där jag även arbetar.

Tacksam för rådgivning

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållande och bodelning hittar du i sambolagen. Jag förutsätter vidare i mitt svar att det inte finns något samboavtal mellan er.

Bostaden utgör samboegendom om den förvärvats för gemensam användning

Den gemensamma egendomen (samboegendomen) ska delas lika mellan sambos när ett samboförhållande tar slut (8 § sambolagen). Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Det spelar därför ingen roll om det endast är du som står på kontraktet till lägenheten, utan det som är relevant är att ni tillsammans förvärvade lägenheten gemensamt. Jag uppfattar det som att ni tillsammans flyttat in till lägenheten för ett år sedan och haft den som bostad för gemensam användning vilket innebär att lägenheten utgör samboegendom.

Är det så att ni inte under några omständigheter kommer överens om vem som ska få lägenheten så kan ni begära att tingsrätten utser en bodelningsman. Bodelningen går då till på så sätt att när den gemensamma egendomen ska delas mellan sambos fördelas den ut på lotter, vilket betyder att även lägenheten kommer att utgöra en sådan sådan lott. Den som bäst behöver bostaden har rätt att få den egendomen avräknat på sin lott.

Den som har bäst behov av lägenheten får behålla den

Vid bedömningen av vem som har störst behov av lägenheten tas hänsyn till om det exempelvis finns barn i samboförhållandet och om barnen kommer att bo hos den ena sambon. Även omständigheter såsom ålder, hälsa, arbetsplats och möjlighet att erhålla bostad på annat håll kan spela roll. Är det så att din ekonomi exempelvis är mer stabil än din ex- sambos kan det också inverka på bedömningen.

Det är som sagt många olika faktorer som kan spela in när frågan ska avgöras om vem av er som bäst behöver lägenheten. Det är svårt att på rak arm säga om du kommer att få "bäst rätt" till lägenheten i och med att en egen bedömning görs i varje enskilt fall. Har du ytterligare frågor eller behöver mer ingående hjälp kan du kontakta våra jurister HÄR.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare