Vem har rätt till huset när sambos separerar?

Min sambo och jag köpte ett hus år 2012 för att bo i tillsammans. Han äger 3/4 av huset och jag endast 1/4. Vi är inte gifta. Vi har 3 barn tillsammans. Om vi skiljs åt vem har då rätt till huset?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vem har rätt till huset om ni skiljs åt?
Till att börja med kommer jag utgå från att ni är sambos som faller in under sambolagens bestämmelser. En sambo avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Vad gäller erat hus så kommer detta räknas som samboegendom, förutsatt att bostaden har förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Om jag utgår från det du säger, dvs. att ni köpte huset år 2012 för att bo i tillsammans så ska huset räknas som samboegendom.

Huset måste även vara eran gemensamma bostad, vilket jag i detta fall skulle säga att det är eftersom ni äger ett hus som är avsett som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål (5 § sambolagen).

Ett samboförhållande upphör sedan när man t.ex. flyttar isär (2 § sambolagen). Då ska en bodelning göras, om det begärs av antingen dig eller din sambo. I bodelningen ska samboegendomen delas upp mellan er (8 § sambolagen). Vem som sedan har rätt till huset om ni skulle gå isär kan påverkas av vem som bäst behöver bostaden (16 § andra stycket sambolagen).

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare