Vem har rätt till hunden när sambos separerar?

Hej när jag och min sambo separerade för nån månad sen så kom vi överens om att jag skulle ha hunden. Nu pratar hon om att ta hunden från mig. Mitt ex som står som ägare på köpesavtalet. jag som står som ägare på jordbruksverket även jag som står för försäkring, mat och veterinärskostnader. Vi betala lika mycket på hunden när vi köpte henne. Kan hon göra detta

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att understryka att ett muntligt likväl ett skriftligt avtal gäller.

Enligt sambolagen räknas inte husdjur som samboegendom. Det är därför den som äger hunden som därför får hunden vid en separation.

Vem äger hunden?

Med tanke på att ni betalat lika mycket för hunden blir samäganderättslagen tillämplig och ni båda räknas därmed som ägare till hunden. Enligt den lagen ska beslut som rör samägd egendom enligt huvudregeln tas av båda parter, se 2 §. Det är alltså upp till er att gemensamt besluta över vårdnaden av hunden. Ni skulle även kunna köpa er ur äganderätten, d.v.s. om du inte vill äga hunden längre betalar ditt ex hälften av hundens värde (dagens marknadsvärde) till dig.

Om ni inte kan komma överens kring vårdnaden om hunden kan ni enligt 3 § be rätten utse en god man att ta hand om hunden.

Ett annat alternativ är att ta reda på vem som har bäst rätt till hunden, vilket kan prövas i domstol. Domstolen tittar då på hur mycket man betalat för hunden, registrering, vem som betalat för mat, försäkring osv. Att du står registrerad på jordbruksverket är ett ganska starkt bevismedel. Men om ditt ex betalat mycket på hunden vad gäller andra saker kan det fortfarande finnas en chans att hon får äganderätten.

Min rekommendation är att ni löser detta själva på egen hand, då t.ex. domstol kan bli en väldigt dyr process. Jag hoppas ni tar ett beslut som funkar för er båda och att hundens bästa också iakttas i beslutet.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Natasha FathifardRådgivare