Vem har rätt till hunden då sambor separerar?

Jag och min sambo har en hund tillsammans, som jag står som reg. ägare för och det är även jag som står på köpekontraktet. Det var jag som ville skaffa hund och därför var min sambo väldigt noga med att jag skulle stå på kontrakten och att om vi separerade hade jag ansvar för hunden. Nu har vi separerat och han har kommit på att han visst vill ha hunden eftersom han nu är fäst vid honom. Eftersom han var med och betalade hunden förstår jag att han kan hävda samäganderätt trots att han inte står på något avtal. Det finns många morsliska aspekter i detta (tex jag som hittat hundvakt, haft kontskakt m veterinär och uppfödare, gått kurser och dyl) men förtår också att detta inte tas i beaktande. Jag har erbjudit att köpa ut honom men han vägrar. Vad ska jag göra? Vad händer vid en eventuell tvist?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

När sambor separerar gäller sambolagen. Om någon av samborna begär det, ska samboegendomen fördelas genom bodelning vid en separation. Det som räknas in då är sambornas gemensamma bostad och bohag. Vad som räknas som gemensam bostad och bohag kan du läsa om i lagens 3-7 §§. En hund är visserligen en "lös sak" men räknas ändå inte in i bodelningen. Din före detta sambo kan alltså inte få rätt till hunden genom bodelning enligt sambolagen.

Däremot kan det anses att han fått samäganderätt. Till exempel om han har varit med och betalat för hunden, hundmaten och veterinärkostnader. I så fall blir Lagen om samäganderätt tillämplig. Huvudregeln är att du som står på kontraktet äger hunden.

Alltså, enligt sambolagen kan han inte kräva någon rätt till hunden. Om han påstår att han har samäganderätt så blir det en bevisfråga enligt reglerna i Lagen om samäganderätt. Anses han ha samäganderätt så blir ni tvungna att komma överens om hur ni ska göra. Antingen så får ni turas om att ha hunden, eller så köper den ena ut den andra. Dock kräver det som sagt att det kan visas att han har samäganderätt. Om du står på kontraktet, har betalat för hunden, stått för de flesta omkostnaderna och så vidare så blir det mycket svårt för honom att visa det.

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare