Vem har rätt till ena sambons MC vid en eventuell separation?

Min sambo hade en mc innan vi träffades. Mc:n lades som mellanskillnaden vid köp av ny dyrare mc sen vi flyttat ihop. Han står för mc och län men jag betalar hyra och det mesta i hushållet för att han ska kunna betala lån,han har flera sen innan vi flyttade ihop. Vad händer vid en sep? Jag betalar ju indirekt hans mc. Blir jag då blåst och får inget?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vad som händer med sambors egendom när de separerar finns i Sambolagen, den hittar du här.

Om du och din sambo separerar kan du begära att en bodelning ska ske. I bodelningen delas all er så kallade samboegendom upp mellan dig och din sambo. Detta framgår av Sambolagens 8§ 1 stycket. Utgångspunkten är att all er samboegendom läggs samman och sedan delas lika mellan er, enligt Sambolagens 14§.

Er samboegendom utgörs av er gemensamma bostad och bohag (dvs. möbler, hushållsmaskiner och liknande som hör till hemmet) ifall dessa förvärvats för gemensam användning. Det framgår av Sambolagens 3§.

Som samboegendom räknas aldrig saker som är den ena sambons enskilda egendom. En sak kan bli den ena sambons enskilda egendom om sambon exempelvis fått saken i gåva eller testamente med villkoret att den ska vara sambons enskilda. Som samboegendom räknas heller aldrig bostad eller bohag som huvudsakligen används för fritidsändamål. Detta kan utläsas ur Sambolagens 4§ och .

Eftersom din sambos MC varken är er gemensamma bostad eller bohag räknas den inte som samboegendom och den delas därmed inte upp i en eventuell bodelning. Svaret på frågan om vad som händer med MC:n vid en separation är alltså att om du och din sambo separerar har du tyvärr ingen rätt till MC:n.

Hoppas att detta besvarade din fråga! Om du eller din sambo har fler frågor är ni givetvis välkomna att vända er till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare