FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/04/2019

Vem har rätt till djuren vid bodelning?

Hej! Jag står inför en bodelning i vår skilsmässa. Min man hatade mina djur men nu har jag kommit på att han kan begära hälften av dem... vad kan jag göra? De har mycket värde och det har endast varit min egen hobby men jag vet att han skulle kunna göra det för att jävlas med mig! Jag behöver råd?!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB), detta är allt som inte utgör enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom utgörs bland annat av:

1. Egendom som är enskild till följd av äktenskapsförord
2. Egendom som en make fått i gåva av någon annan än den andra maken med villkor att denna ska vara mottagarens enskilda
3. Egendom som en make erhållit genom testamente med villkoret att det ska vara mottagarens enskilda
4. Egendom som make ärvt och som enligt testamente ska vara mottagarens enskilda
(7 kap. 2 § ÄktB)

Djur räknas som lös egendom. Under förutsättning att den inte är enskild egendom enligt ovan är den giftorättsgods och dess ekonomiska värde ska ingå i bodelningen (10 kap. 1 § ÄtkB). Vid bodelning har varje make rätt att i första hand få sådan egendom som maken äger eller som maken önskar (11 kap. 7 § ÄktB). Är det du som köpt djuren är det också du som har rätt att få dem.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare