FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/07/2017

Vem har rätt till den gemensamma bostaden?

Hejsan!

Jag behöver lite råd från er angående vem som kommer få lägenheten om det går slut inom förhållandet?

jag och min sambo kommer nog gå isär och

då tänkte jag kolla med er vad som gäller om lägenheten.

Vi flyttade in för över 1 år sen,

vi bägge fick denna 2:a lägenheten

så ingen bodde här innan.

Vi bodde på olika håll,

hon bodde med sin familj i ett hus

och jag bodde i en 1:a lägenhet.

Jobb:

Hon har fast jobb sen över ett halv år tillbaka

jag har inget fast jobb, men stämplar fortfarande och är med i bemanningen och kommer även sommar-jobba i sommar.

Våra familjer:

Hon har en mamma som har en 3:a lägenhet vid som hennes broder bara bor i

då mamman har träffat en ny man sen nästan 2 år tillbaka som har hus,

som hon bor i mer än lägenheten och har även varit prat på att säga upp lägenheten då hennes broder ska kunna ha en mindre/egen lägenhet är det prat på sen flera månader tillbaka,

Jag har en mamma som bor i en 2:a på runt 55kvm,

en broder som bor i samma lägenhets hus i en 1:a på 35kvm,

en pappa som bor ihop med en sambo i en 3:a än så länge då dom håller på att söka till mindre lägenhet.

övriga uppgifter:

Jag kan även tillägga att jag fick hjälp med min 1:a av Socialen på grund av att jag inte kunde bo hemma

då min mamma hade en sambo sedan drygt 10 år tillbaka va väldigt aggressiv när han drack alkohol och även våldsam mot mej,

alla dessa uppgifter finns med på utredning som finns dokumenterat här hos mej

och även finnas kvar hos Socialen.

Lawline svarar

Hej!
Och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom ni är sambos så är sambolagen aktuell. Då det framgår att ni skaffade lägenheten för att tillsammans bo där så är lägenheten en del av samboegendomen som ska delas mellan er vid bodelning. Eftersom ni inte verkar komma överens om hur ni ska göra med bostaden så kan den som har störst behov av den få den vid bodelningen, sambolagen 16§ 2st. Vem som har störst behov av lägenheten i ert fall är svårt för mig att svara på då det är upp till domstolen att bedöma, och jag kan därför inte ge ett direkt svar på den frågan. Saker som brukar värderas är tex om man har gemensamma barn, den som ska ha vårdnaden av barnet kan då ha störst behov av bostaden. Utöver gemensamma barn kan även ekonomi och möjligheter att skaffa nytt boende vägas in.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare