FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/06/2019

Vem har rätt till barnbidrag vid gemensam vårdnad?

Hej, min man har en son från tidigare förhållande. Sonen bor hos oss varannan helg och ibland mitt i veckan när mamman är bortrest eller har ärenden .Nu skall mamman till sonen vara i Göteborg hos sin pojkvän medans sonen ( 10 år gammal ) kommer att bo hos oss hela sommaren. Vi bor i Helsingborg Jag undrar om min man har rätt till barnbidraget eller skall detta gå till mamman ändå fast hon kommer inte stå för försörjning för sonen. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Barnbidrag vid gemensam vårdnad

När föräldrarna utövar vårdnaden gemensamt går barnbidraget till föräldrarna hälften var, om föräldrarna inte ansökt gemensamt om att endast en av dom ska uppbära barnbidraget (16:5 Socialförsäkringsbalk). När barnet bor varaktigt med endast en av föräldrarna lämnas barnbidraget till endast denna förälder, om föräldern gjort en anmälan om att så ska ske (16:7 punkt 1 socialförsäkringsbalk). Din man har alltså rätt att uppbära hela barnbidraget men det kräver att han gör en anmälan om att så ska ske till försäkringskassan. Blankett för anmälan finns på försäkringskassans hemsida (här) under rubriken barnbidrag.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare