Vem har rätt att ta över den gemensamma bostadsrätten vid separation mellan sambor?

Jag och min sambo har en gemensam bostadsrätt, 3 barn tillsammans. Jag vill separera men jag vill bo kvar i bostaden med Mina 3 barn. Hur kan jag se till att vi kan få vara kvar ? Vill ju helst köpa ut han men hur går man tillväga med det ? Kan jag som ensamstående med 3 barn få ta över bostaden? Om han vägrar gå med på köpas ut men jag vill så gärna bo kvar för svårt hitta annat med 3barn. Vad för rättigheter har jag då?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att besvara din fråga kommer jag att tillämpa sambolagen.

Bodelning enligt sambolagen

Vid en separation mellan två sambor, ska samboegendom ingå i bodelningen (8 § SamboL). Vad som utgör samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag (3 § SamboL). Jag tolkar din fråga på så vis att ni äger bostadsrätten gemensamt och att den är köpt avsedd för att användas av er båda, vilket innebär att den ingår i bodelningen (5 § SamboL).

Vem har bäst rätt till bostadsrätten?

Vid en bodelning slås värdet på samboegendomen ihop och alltså värdet på bostadsrätten också och det fördelas därefter lika mellan er (13 och 14 § SamboL). Det finns dock en regel som gäller vid hyresrätter och bostadsrätter, som kan appliceras i ditt fall (22 § SamboL). Denna regel innebär att en av samborna kan ha bäst rätt att ta över bostaden oavsett om bostaden kategoriseras som samboegendom eller inte. För att denna regel ska gälla, behöver personen som anser sig ha mest behov av bostadsrätten visa synnerliga skäl till att bostadsrätten bör tillfalla denna part (22 § SamboL). Ett exempel på vad som kan utgöra synnerliga skäl är ifall ni har gemensamma barn och att barnen ska bo i denna lägenhet tillsammans med den part som hävdar bättre rätt. Om du ska ha vårdnad över barnen och ni ska bo tillsammans i bostadsrätten, kan det alltså vara ditt synnerliga skäl till varför du bör ha bättre rätt till att ta över bostadsrätten.

Anspråk på att ta över bostadsrätten måste dock framställas senast ett år efter att samboförhållandet upphört och om sambon lämnat bostaden måste det ske tre månader efter det. Det är också viktigt att ha i åtanke att den sambo som övertar bostaden, måste ersätta den andra sambon för bostadens värde (22 § SamboL).

Hoppas du fått hjälp med din fråga, återkom gärna annars!

Hälsningar,

Julia LaxRådgivare