Vem har rätt att bo kvar?

Jag och min sambo ska gå isär. Jag har ett barn sen innan och ett barn med min sambo. Vi flyttade in i en hyreslägenhet tillsammans. Vem får bo kvar? Spelar det någon roll vem som har betalat hyran?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Samboförhållanden regleras i sambolagen (SamboL).

Eftersom du beskriver att du och din sambo flyttade in i lägenheten tillsammans tolkar jag det som att ni flyttade dit ihop med avsikt att använda den gemensamt, och att det inte var någon av er som hade lägenheten innan ni flyttade ihop. I detta fall utgör nämligen lägenheten samboegendom, 3 § SamboL. Om du eller din sambo begär bodelning kommer lägenheten bli föremål för bodelningen, 8 § SamboL.

Individuell prövning i varje enskilt fall om vem som bäst anses behöva lägenheten
Det är den av er som bäst anses behöva lägenheten som kommer att få behålla lägenheten, 16 § SamboL. Vem av er som anses ha störst behov av lägenheten är en bedömning som kommer att göras utifrån de särskilda omständigheterna i just erat fall, vilket gör det svårt för mig att kunna besvara vem av er som kommer att få bo kvar. Förhållanden som brukar spela stor roll generellt är dock om den ena sambon har barn och den andra inte har det. Det talar alltså till din fördel att du även har ett barn sedan tidigare, då detta kan tyda på att du anses ha större behov av bostaden. Vem som har betalat hyran har inte någon avgörande betydelse, utan det är i så fall era olika ekonomiska situationer i stort och möjligheten att kunna få en ny lägenhet som tillmäts betydelse.

Med andra ord kan jag inte på rak arm ge dig ett svar på vem som kommer att få bo kvar i lägenheten, utan det måste prövas i varje enskilt fall.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma till oss om du har ytterligare funderingar!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare