Vem har besittningsrätt för hyreslägenhet vid separation?

Hej,

Jag och min man har bott i samma hyreslägenhet i 17 år. Jag står ensam på kontraktet. Om vi separerar och han skriver sig (folkbokför sig) på annan adress, mister han besittningsrätten då? Är lägenheten enbart min då?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen om vem som får ta över bostaden?
Utgångspunkten är att den make som bäst behöver bostaden har rätt till den (11 kap. 8 § ÄktB). Detta görs genom en samlad bedömning av olika faktorer. Om ni är överens blir inte detta något att fundera på.

Hur påverkar folkbokföringen besittningsrätten?
Besittningsrätten gäller bara mot den som faktiskt skrivit på avtalet. Ett ytterligare krav för besittningsrätt är att man faktiskt bor i lägenheten. Folkbokföringen fungerar som ett bevis för att kunna visa att man bor på en adress. Det är alltså inte enbart tillräckligt för besittningsskydd att man är folkbokförd på en adress eller att man enbart bor där när det gäller hyresrätt.

Sammanfattningsvis
Med utgångspunkt i informationen i din fråga att du står kvar på kontraktet och att din man skulle flytta och folkbokföra sig på en annan adress kommer lägenheten alltså enbart att vara din.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Moa SegerRådgivare