FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/04/2019

Vem har bättre rätt till bostaden?

Om vi skulle skiljas och hon vill bo kvar, skall hon då lösa ut mej eller bor hon orubbat så att säga så länge hon vill. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är gifta finns bestämmelser för bodelning vid skilsmässa i Äktenskapsbalken(ÄB). Utgångspunkten är att den som har störst behov av bostaden kommer få bo kvar, detta sker givetvis med avräkning i dennes lott. Hon får alltså inte bostaden gratis, utan måste betala för den, förutsatt att det är hon som har bättre rätt, 11 kap 8 § ÄB.

För att avgöra vem som har bättre rätt brukar man exempelvis ta hänsyn till följande:
-Vem som får vårdnaden för barnen, förutsatt att det finns barn,
-Vem som har svårast att skaffa ny bostad,
-Ålder, hälsa och ekonomi

Detta är enbart exempel på saker som kan läggas till grund för avgörandet av bättre rätt. Det kan alltså vara till din nackdel om du har bättre inkomst än din fru då det anses att du har lättare att hitta ny bostad. Om ni själva inte kan komma överens om vem som ska bo kvar får ni vända er till tingsrätten där en bodelningsförrättare kommer avgöra vem som har bättre rätt. När det är gjort får ni värdera bostaden för att ta reda på hur mycket man kommer bli skyldig den andre.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare