Vem har bäst rätt till fastigheten vid en bodelning mellan sambos?

Hej!

Jag och min sambo äger en gemensam villa och har gått in med lika stor insats och delar på bostadslånet. Jag tycker att det är viktigt att vi äger lika mycket ifall vi skulle separera någon gång eller så. Jag vill inte riskera att bli den som har minst rätt till bostaden vid en bodelning.

Nu är det emellertid så att han har köpt till granntomten för egna pengar (400 000) och den har skrivits in i vår gemensamma fastighetsbeteckning. Jag undrar nu om det här kan ställa till det för mig vid en ev bodelning, dvs att han kan påvisa att han har gått in med mer pengar än mig och därmed även kan anses äga huset mer än mig eller kan vi ändå anses äga lika mycket? Ska vi skriva något juridiskt papper redan nu?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar din fråga så undrar du hur det kommer bli vid en eventuell bodelning nu när din sambo har köpt mer mark till fastigheten, kommer du fortfarande ha lika stor rätt till fastigheten eller kommer det krävas ett avtal för att du skall kunna ha det. Jag förstår att det är svårt att veta vad som egentligen gäller i din situation, därför kommer jag vara noggrann med att nämna alla möjligheter som du har till att få behålla fastigheten vid en separation.

I svaret kommer jag börja med att titta på vad som kommer ingå vid en eventuell bodelning mellan dig och din sambo. Vidare kommer jag att redogöra för vem som har bäst rätt till fastigheten både utan och med samboavtal. Sist i svaret finner du mina råd till dig.

För att hitta svaret på din fråga kommer vi att behöva gå in i sambolagen (SamboL).

Vad ingår vid en bodelning mellan dig och din sambo?

Eftersom ni är sambos så kommer endast den fastighet som ni införskaffat för gemensamt användande ingå vid en bodelning. I din frågeställning framgår det inte om ni har införskaffat fastigheten tillsammans eller inte. Jag kommer dock att utgå ifrån att den är avsedd för gemensamt användande och är samboegendom (3 § SamboL), som skall ingå vid en eventuell bodelning (8 § SamboL).

Vem får bäst rätt till fastigheten vid bodelning?

Den sambon som får behålla fastigheten är den som anses vara i bäst behov av den och då avräkna fastigheten på hens del vid bodelningen (16 § 2 stycket SamboL).

Vem är det som kan anses ha bäst behov till fastigheten?

Vid bedömningen om vem som har bäst behov av fastigheten skall en skälighetsbedömning genomföras. I denna bedömning väger det tungt om det exempelvis finns några gemensamma barn i familjen. Det är då den sambon som varaktigt skall bo tillsammans med barnen efter separationen som kommer att anses ha bäst behov av fastigheten.

Har ni inga barn, kommer istället andra omständigheter vara avgörande. Det kan då anses skäligt att fastigheten ges till den som har minst tillgångar eller den som kommer ha svårast hitta en ny bostad. I vissa fall anses den som investerat mest i fastigheten vara i bäst behov av den.

Det är på så vis en högst individuell bedömning som kommer se till ert enskilda fall. Jag kan därför inte på rak arm säga vem av er som har bäst rätt till fastigheten. Men det som kan sägas är att du inte har förlorat din rätt till att få ta över fastigheten endast för att din sambo har köpt granntomten. Anses du vara den som är i bäst behov av fastigheten vid tidpunkten för separationen och bodelningen är det också du som kommer få fastigheten.

Samboavtal:

Eftersom det är en högst individuell bedömning som beror på så många omständigheter, är det svårt att förutse vem som får rätt till fastigheten om ni separerar. Det kan därför vara bra att skriva ett samboavtal. I detta avtal kan du och din sambo skriva vad ni vill göra med er egendom och vem som skall få vad vid en bodelning. Om ett sådant här avtal finns vid separationen kommer avtalet vara gällande och inte regleringarna i sambolagen (9§ SamboL).

Råd:

På grund av ovissheten kring vem som kommer få rätt till fastigheten vid en eventuell separation rekommenderar jag dig att skriva ett samboavtal med din sambo. Ett samboavtal kommer gynna er båda eftersom det skapar klarhet i en jobbig situation som en bodelning annars kan vara. Det som är viktigt att tänka på om ni skriver ett samboavtal är att avtalet skall vara skriftligt och undertecknas av er båda, annars är det inte giltigt.

Behöver ni hjälp med att skriva samboavtalet har vi vår avtalsrobot här på Lawline som kan hjälpa er.

Hoppas jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig! Känner du att du vill ha mer juridisk hjälp rekommenderar jag dig att boka en tid med en av våra duktiga jurister.

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare