Vem har ansvar för fasaden i en hyresrätt?

Hej!

Jag bor i en hyresrätt,en trappa upp, där fyra fönster är icke öppningsbara. Min uppfattning är att det är hyresvärdens ansvar att putsa dom fönsterna. Dom uppger att dom införskaffat förlängningsskaft så att man kan putsa sina fönster. Med det resonemanget kan ju hyresvärden hävda att, nu är det dags att måla om fasaden. Vi har införskaffat färg, målarpenslar med förlängningsskaft så nu är det bara att måla.Vad gäller? Tacksam för svar, mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga på så sätt att du undrar vem som ansvarar för upprätthållandet av fasaden på hyresrätten. En hyresrätt omfattas av den så kallade "hyreslagen", vilken framkommer i 12 kap. jordabalken (JB).

Hyresvärdens ansvar

En hyresvärd ansvarar för normalt slitage och ska hålla bostaden i sådant skick som enligt den allmänna uppfattningen är fullt brukbart. Det innebär att hyresvärden är skyldig att med jämna mellanrum ordna med exempelvis tapetsering och andra vanliga reparationer som behövs på grund av försämring genom ålder och bruk, (12 kap. 9 § och 15 § JB).

Hyresgästens ansvar

Hyresgästen ansvarar för skada som hen orsakat genom eget och andras vållande. Som hyresgäst ska man vårda bostaden väl under hyrestiden, exempelvis genom att städa och hålla rent i lägenheten. Hyresgästen ansvarar för skador som uppstår genom hens vållande men också för skador som orsakas av familjemedlemmar eller gäster. Däremot föreligger inget ansvarig för rena olyckshändelser, (12 kap. 24 § JB).

Vad hyresrätten innebär

Eftersom en hyresgäst endast köper sig rätten att bo i en uthyrd bostad är lägenheten fortfarande hyresvärdens egendom. Detta innebär att det är hyresvärden som ansvarar för byggnaden i sig och den fasta egendomen. Hyresvärden kan därför inte tvinga en hyresgäst att underhålla byggnaden, oavsett om det är hyresvärden som har köpt redskap och verktyg för arbetet. Är det däremot så att du som hyresgäst önskar att glasrutorna tvättas inom en snar framtid kan det tänkas vara rimligt att du själv får tvätta fönsterna med de redskap hyresvärden tillhandahåller. Detta eftersom hyresvärdens ansvar sträcker sig till att omfatta förbättringar med några års mellanrum. Dessutom kan det hävdas att sådana dylika estetiska förbättringar inte faller under hyresvärdens underhållsplikt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare