FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/07/2019

Vem hämtar och lämnar barnet vid delad vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni föräldrar har gemensam vårdnad om barnet det gäller och att barnet bor växelvis hos er båda. Om ni som föräldrar kommit överens om att barnet ska bo hos er båda förväntas det även av er att ni kan komma överens om vem som ska hämta och lämna. Om ni som föräldrar inte kan komma överens om hur detta ska ske kan ni vända er till socialtjänsten för att genom samarbetssamtal få hjälp att komma överens.

Vänliga hälsningar,

Emma JohannessonRådgivare