FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/01/2018

Vem får vårdnaden över mitt barn om jag skulle gå bort? Kan jag bestämma?

Hejsan

Jag har ensam vårdnad om mitt barn men vad händer om de händer mig nåt och kan inte ta hand om mitt barn , hamnar då mitt barn hos hennes biologiska pappa? Han vill ju inte veta nåt om våran barn

Finns de nåt brev jag kan skriva att jag vill att min barn hamnar hos min bror istället ? Iså fall var kan jag vända mig om de ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

I frågor om vårdnad, boende och umgänge så aktualiseras 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Den viktigaste principen inom svensk rätt vad gäller barn är barnets bästa, vilket innebär att barnets bästa alltid ska vara avgörande när det gäller frågor om barn.Vid bedömningen om vad som är bäst för barnet så ska domstolen fästa särskild vikt vid risken att barnet eller någon i familjen utsätts för övergrepp, att barnet olovligen förs bort eller annars far illa. Man ska också fästa vikt vid barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna och hänsyn ska även tas till barnets vilja (6 kap. 2a § FB).

Vad gäller vårdnaden så är huvudregeln att om en förälder har ensam vårdnad av ett barn dör så ska rätten i första hand anförtro vårdnaden av barnet till den efterlevande föräldern, alltså din dotters far (6 kap. 9 § FB) Detta gäller dock under förutsättning att föräldern kan anses vara lämplig med utgångspunkt i barnets bästa. Om föräldern inte anses lämplig så ska en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare utses (6 kap. 9 § 2st FB) När man bedömer om den efterlevande föräldern ska få vårdnaden så ska man enligt propositionen till föräldrabalken ta hänsyn till barnets relation till föräldern och dess relation till någon annan vuxen.

Enligt förarbete står som exempel till när särskild förordnad vårdnadshavare ska utses när den kvarlevande föräldern inte visat något intresse för sitt barn, barnet och föräldern endast har sporadisk kontakt och att barnet har funnit en trygghet och gemenskap hos någon annan som är beredd att ta på sig ansvaret som vårdnadshavare.

Det är svårt att i förhand kunna säga om rätten beslutar om vårdnad till barnets biologiska pappa eller till din bror. Det du kan göra är att du skriver ett testamente om att du önskar att ditt barn hamnar hos din bror ifall något skulle hända med dig. Rätten har en skyldighet att pröva om den personen är lämplig att bli vårdnadshavare och ska då bli det om rätten finner det lämpligt enligt principen om barnets bästa (6 kap.10a § 4st FB).

Testamente är ett förordnande för dödsfall. Huvudregeln är att det enligt 10 kap. 1 § ÄB ska upprättas skriftligen med två vittnen. Testatorn(du) ska skriva under testamentshandlingen i vittnenas närvaro. Vittnena ska bestyrka testamentet genom sina underskrifter. Testamente kräver ingen registrering men det är viktigt att förvara det på ett ställe där ingen kan förstöra det men man kan få tag på det ifall något skulle hända dig, så din önskan kommer fram. Ett exempel är en släkting(inte din bror om du ska testamentera om önskemål att han ska få vårdnaden för ditt barn) eller en jurist.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare