FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/06/2018

Vem får vad vid en bodelning?

Hej

Vi skall skiljas och bodelning kring det ekonomiska är klart. Min fru löser ut mig.

Nu kvarstår uppdelning av prylarna.

Hur är det med ett spabad som vi köpte för ca 3 år sedan? Har jag någon rätt att kräva att jag skall få med mig den alternativt att hon ersätter mig för min del?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb).

Först ska sägas att om det finns ett äktenskapsförord kan det ändra utgången av situationen, men eftersom du inte nämner något äktenskapsförord utgår jag från att inget finns. Vad mer är att det är bara giftorättsgods som ska delas, dvs om det finns någon annan anledning att spabadet ska vara någons enskilda egendom ska den inte delas. Detta kan tex va föreskrivet vid en gåva eller att arv (7 kap 2 § Äktb).

När man gör en bodelning är det ofta så att den ena parten äger mer av giftorättsgodset än den andre och därför ska föra över en del tillgångar till den maken som har mindre. Det är upp till den överförande maken att bestämma vad som denne vill lämna ifrån sig, med vissa undantag ifall det finns något som tyder på att den andre maken inte kan tillgodogöra sig sakerna. Ett exempel på detta är om man får en bil men inte har körkort är det otroligt att man kan ha någon nytta av bilen, därför bör istället någon annan egendom överföras. Båda parterna ska så långt som möjlighet behålla sina egna saker det är alltså oftast bara mellanskillnaden som ska föras över (11 kap 7 § Ärkb).

Vad gäller ert spabad ska det i första hand gå till den som har äganderätten. Om äganderätten är delad kan den som har mest tillgångar välja att som en del av överföringen ge sin del av spabadet. Om båda vill ha spabadet är det generellt upp till er att komma till en överenskommelse och det finns ingen lag som påverkar detta. Ofta brukar det gå till den som har mest nytta av det eller använder den mest.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare