Vem får sambobostaden?

Hej!

Min sambo flyttade in till en hyresrätt som var min som jag haft i ca 20 år totalt med enbart mig stående på kontraktet. För 2 år sedan bytte vi denna hyresrätt mot en annan för vi behövde större eftersom vi fått 2 barn ihop. Den nya hyresrätten vi bytte till oss fick min sambo stå ensam på kontraktet då jag hade kronofogdsskulder och fick då inte stå med i det nya kontraktet. Nu ca 2 år efter flytten till den nya lägenheten har vi separerat och hon vill att jag ska flytta men det vill jag verkligen inte,vad har jag för rättigheter i detta läge? Jag står ju inte med på kontraktet men det känns väldigt orättvist att jag MÅSTE flytta när det var mitt kontrakt som från början gjorde det möjligt för oss byta till oss denna lägenhet. Jag är fortfarande i dagsläget registrerad hos kronofogden ska tilläggas. Från att ha haft en stabil hyresrätt i över 20 år tills vi gjorde detta byte till att nu stå i princip hemlös känns inte rättvist någonstans. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga situationen ni hamnat i.

Angående din fråga gäller följande. När ni flyttade in i den nya hyresrätten för att använda den gemensamt blev hyresrätten vad som kallas för samboegendom. Detta gäller även fast bara din sambo står på hyreskontraktet och även fast det var din hyresrätt som hjälper er få lägenheten. Detta är huvudregeln och kan justeras med hjälp av ett samboavtal. Det framgår inte i din fråga att ni skrivit något sådant, så jag förutsätter i mitt svar att det inte finns.

När man är separerar som sambor sker ingen automatisk bodelning, utan det kommer bara om någon av er begär det. Bodelningen fungerar då så att man delar upp samboegendomen som är hyresrätten och allt egendom som är i den (inte pengar, bilar, aktier osv. utan bara det som är i lägenheten) och lägger sedan detta på varsin lott. Den sambo som bäst behöver bostaden eller har rätt att få den i avräkning på sin lott eller, om värdet är ringa, utan avräkning (vilket är fallet här då hyresrätter rent juridiskt sett inte har något värde). En förutsättning för att en sambo skall få överta bostad eller bohag som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

Man tittar då på alla omständigheter kring vem som behöver bostaden bäst. Vem ska barnen bo med, vem har störst chans att klara sig utan att bo kvar i just den bostaden osv. Det är en bedömning från fall till fall. Kan ni inte komma överens kan tingsrätten tillsätta en bodelningsförrättare. Om det blir så att du får ta över hyresrätten, kan hyresvärden enligt jordabalken 12 kap. 33 § inte vägra att du tar över kontraktet trots att du har anmärkningar, när lägenheten bara använts som sambobostad. Detta blir som sagt enbart om någon av er begär bodelning. Begäran ska göra senast ett år från det att samboförhållandet avslutades.

Det framgår inte av din fråga om du flyttat ut eller vart ni är nu, vilket spelar in på dina rättigheter. Jag rekommenderar att du ringer in till vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16) för att utveckla ditt ärende lite och få mer vägledning därifrån.

Jag önskar dig lycka till och hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Anonym AnonymRådgivare