Vem får pengarna när en demenssjuk person säljer sin bostad?

Vår mamma är på permanent demensboende och hennes bostadsrätt är ute till försäljning och hon har godkänt allt, frågan är när det är klart tillfaller kapitalet till henne eller vi 2arvingar vår pappa är inte i livet längre? Hälsningar Calle

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kapitalet tillfaller er mamma

Vid en försäljning av bostadsrätten kommer kapitalet att tillfalla er mamma. Det faktum att hon är dement och bor på ett demensboende, innebär inte att hon inte äger bostadsrätten eller att hon inte skulle få pengarna vid en försäljning av densamma.

Ni får givetvis dela på pengarna vid ett framtida arvskifte, men det får vi hoppas dröjer ett bra tag till!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare