FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/07/2019

Vem får överta bostad vid äktenskapsskillnad?

Om vi är gifta och flyttade in i våran hyreslägenhet för 8 år sen och ska skiljas oss nu. Har hon rätt att kasta ut mig bara? Vi har 3 barn tillsammans och hon har jobb och släktingar jättenära oss. Själv har jag inga nära alls så får bo på gatan då. Brukar jobba 22 mil från vårt boende ibland. Så undrar om hon bara kan kasta ut mig för hon står på kontraktet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör äktenskap är det äktenskapsbalken (ÄktB) som blir aktuell.

Det framgår av 9 kap. 1 § ÄktB att när ett äktenskap upplöses, så ska makarnas egendom fördelas emellan dem genom bodelning. Enligt 10 kap. 1 § ÄktB ska makarnas giftorättsgods ingå i bodelningen. All egendom som makar äger utgör som huvudregel giftorättsgods och ska ingå i bodelning, så länge denna inte gjorts till enskild egendom, exempelvis genom äktenskapsförord. Detta följer av 7 kap. 1 och 2 §§ ÄktB.

När det gäller makarnas gemensamma bostad gäller att den som har störst behov av bostaden kommer att få bo kvar i den, oavsett vem som står på den. Detta enligt 11 kap. 8 § ÄktB. Det görs då en prövning av vem som har störst behov av bostaden, och det skiljer sig från fall till fall utifrån makarnas omständigheter. För att en make ska få överta bostad som tillhör den andra maken krävs det att övertagandet, med hänsyn till omständigheterna, kan anses skäligt. Här blir ofta det avgörande hos vem barnen kommer att bo hos. Det blir oftast den som ska bo med barnen som får bo kvar i bostaden, då denne oftast bedöms ha störst behov av bostaden. Ska barnen på lika mycket hos båda föräldrarna, så kollar man på övriga aspekter. Omständigheter som vägs in vid behovsprövningen kan vara ålder, ekonomi, handikapp, hälsa, arbetsplats och möjligheten att erhålla bostad på annat håll.

Det är här värt att påpeka att rätten att få bostaden innebär inte att den part som måste flytta lämnar ifrån sig värdet av denna. När den ena maken övertar bostaden ska värdet av denna avräknas på värdet av den andra makens andel i bodelningen, oavsett vem som står på kontraktet.

Hoppas jag kunde svara på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare