Vem får överklaga ett bygglov?

Hej. Får man överklaga ett bygglov om man ej är skriven och bosatt året om i en kommun?Mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Ett bygglov är ett s.k. förvaltningsbesvär enligt plan- och bygglagen (PBL) 13 kap 3 §, vilket innebär att endast den part eller personer som beslutet berör (ex. granne) kan överklaga beslutet, se 42 § förvaltningslagen. Om du är granne till fastigheten som fått beviljat bygglovet har du rätt att överklaga med tanke på att du kan påverkas av beslutet t.ex. genom att din fastighet kan sjunka i värde. Övriga personer som inte berörs av beslutet kan med andra ord inte överklaga beslutet. Det krävs inte att du är bosatt året om eller skriven i kommunen, utan avgörande är att du/din fastighet blir påverkad av detta beslut.

Ett beslut om bygglov ska överklagas inom 3 veckor från och med att beslutet tagits till Länsstyrelsen. Länsstyrelsens beslut kan i sin tur överklagas till mark- & miljödomstolen enligt 13 kap 6 § PBL.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Ställ gärna ytterligare frågor vid fundering!

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare