FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/09/2021

Vem får lägenheten vid en separation?

Vem får lägenheten vid en separation? Jag har 2 barn som inte är hans . Han har inga barn. Lägenheten står i hans namn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB) och sambolagen (SamboL).

Det framgår inte av din fråga om du och din partner är gifta eller sambor, så jag kommer kort förklara vad som gäller i båda situationerna.

Om ni är gifta

Då ett äktenskap upplöses, till exempel genom äktenskapsskillnad (skilsmässa), ska en bodelning göras mellan makarna (1 kap. 5 § och 9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ingår makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB). All egendom makarna äger är giftorättsgods om det inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Det spelar ingen roll vem av makarna som äger vad, är det giftorättsgods ska det ingå i bodelningen. Egendom kan bli enskild genom till exempel äktenskapsförord eller villkor i testamente (7 kap. 2 § ÄktB).

Detta innebär att lägenheten ska ingå i bodelningen, och ni kommer dela lika på värdet. Huvudregeln vid fördelningen av vilken egendom som ska tillfalla vilken make är att den make om äger egendomen får behålla den (11 kap. 7 § ÄktB). Det finns även en regel som innebär att den make som bäst behöver den gemensamma bostaden har rätt att få den (11 kap. 8 § ÄktB). Vid bedömningen av vem som bäst behöver bostaden ska hänsyn tas till om någon av makarna får vårdnaden om gemensamma barn, eller om den ena maken kommer ha det avsevärt mycket svårare att få en ny bostad. En förutsättning för att en make skall få överta en bostad som tillhör den andra maken är dessutom att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

Att komma ihåg är dock att det inte är möjligt för en make att ta över en bostad som är den andra makens enskilda egendom.

Om ni är sambor

Även när sambor separerar kan en bodelning göras, om någon av samborna begär det (8 § SamboL). I en bodelning mellan sambor ingår inte all egendom så som det gör vid bodelning mellan makar. I en bodelning mellan sambor ingår endast samboegendomen, vilket är sambornas gemensamma bostad och bohag om dessa införskaffats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Om din sambo hade lägenheten sedan innan och du flyttade in i den innebär det att den inte är samboegendom och inte ska ingå i bodelningen. Om ni däremot skaffade lägenheten med syftet att bo där tillsammans ska den ingå i bodelningen.

Om lägenheten är samboegendom

Om lägenheten är samboegendom och ingår i bodelningen ska den sambo som bäst behöver den få den (16 § SamboL). En förutsättning för att en sambo skall få överta en bostad som tillhör den andra sambon är dock att ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

Om lägenheten inte är samboegendom

Det finns en möjlighet för en sambo att ta över en bostad som den andra sambon innehar, även om den inte är samboegendom (22 § SamboL). Detta gäller om den sambon bäst behöver den. Om samborna inte har gemensamma barn krävs dock synnerliga skäl för att kunna ta över bostaden, vilket är ett högt ställt krav.

Slutsats

Vem som har rätt till lägenheten beror alltså på hur hela er situation ser ut, och eftersom jag inte känner till särskilt mycket omständigheter är det omöjligt för mig att svara på exakt vad som gäller i er situation. Kort kan sägas att om ni är sambor och lägenheten inte är samboegendom kommer det med största sannolikhet vara så att din sambo får behålla sin lägenhet. Om ni är gifta eller om lägenheten är samboegendom är möjligheten att du kan få den kanske lite högre, men om den enda skillnaden mellan er är att du har två barn sedan tidigare räcker det sannolikt inte för att du ska anses ha störst behov av lägenheten.

Om du vill få mer hjälp och råd som är anpassade efter exakt hur din situation ser ut kan jag rekommendera dig att boka en tid hos någon av våra duktiga jurister. Det kan du göra här.

Jag hoppas att detta i alla fall gjorde det lite klarare för dig! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare