FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/07/2019

Vem får hyreslägenheten vid skilsmässa?

Vem får hyreslägenheten när vi ska skilja oss? Hon har fast jobb och större chans att få en ny lägenhet. Hon har mer köpoäng än mig och sin mamma som bor 200 m därifrån. Vi har 3 barn tillsammans också. Själv är jag arbetslös och kommer nog inte få nån lägenhet och brukar åka upp till Sundsvall och jobba mycket också. Ska ha delad vårdnad också. Så känns jobbigt att inte veta vem som får lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni är gifta och bor i en hyresrätt gäller reglerna om bodelning i äktenskapsbalken och hyra i jordabalken.

Vid en skilsmässa ska bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB). Vid en bodelning kan den make som bäst behöver bostaden få den enligt behovsprincipen (11 kap. 8 § första stycket ÄktB). Troligen behöver du den bäst eftersom hon har större chans att få en ny lägenhet utifrån det du skriver. Om det är hon som står på kontraktet måste det också vara skäligt att du övertar hyreskontraktet. Eftersom hon har fler köpoäng och ett fast jobb, och om bostaden inte ex. är hennes föräldrahem, är det förmodligen skäligt. Om det är hon som står på kontraktet har du rätt att ta över det enligt hyresrättsliga regler (12 kap. 33 § andra stycket JB).

Alltså, det finns en stor chans att du får hyreskontraktet enligt behovsprincipen då du verkar vara i störst behov av den.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare